
FOURTH SECTION

CASE OF DARESKIZB LTD v. ARMENIA

(Application no. 64004/11)

JUDGMENT

STRASBOURG

18 May 2021

This judgment is final but it may be subject to editorial revision.





DARESKIZB LTD v. ARMENIA JUDGMENT

1

In the case of Dareskizb Ltd v. Armenia,
The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Committee composed of:
Jolien Schukking, President,
Armen Harutyunyan,
Ana Maria Guerra Martins, judges,

and Ilse Freiwirth, Deputy Section Registrar,
Having regard to:
the application (no. 64004/11) against the Republic of Armenia lodged 

with the Court under Article 34 of the Convention for the Protection of 
Human Rights and Fundamental Freedoms (“the Convention”) by an 
Armenian company, Dareskizb Ltd (“the applicant company”), on 
2 February 2012;

the decision to give notice to the Armenian Government (“the 
Government”) of the complaint concerning an alleged breach of the 
applicant company’s right to freedom of expression and to declare 
inadmissible the remainder of the application;

the parties’ observations;
Having deliberated in private on 13 April 2021,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

INTRODUCTION

1.  The case concerns the defamation proceedings against the applicant 
company and raises issues under Article 10 of the Convention.

THE FACTS

2.  The applicant company is a private company, which at the material 
time published Haykakan Zhamanak (“Armenian Times”), a daily 
opposition newspaper, and had its registered office in Yerevan. The 
applicant company was represented by Mr V. Grigoryan, Mr P. Leach, 
Mr J. Clifford, Ms K. Levine, Ms J. Gavron, Ms J. Evans and Ms J. Sawyer 
of the European Human Rights Advocacy Centre (EHRAC) based in 
London, and Ms L. Hakobyan, a lawyer practising in Yerevan.

3.  The Government were represented by their Agent, Mr G. Kostanyan, 
and subsequently by Mr Y. Kirakosyan, Representative of the Republic of 
Armenia to the European Court of Human Rights.

4.  The facts of the case, as submitted by the parties, may be summarised 
as follows.

5.  On 14 October 2010 an article was published in issue no. 188 of the 
newspaper with the headline “Seven out of Eight are in the List”. It read as 
follows:



DARESKIZB LTD v. ARMENIA JUDGMENT

2

“To our knowledge, the National Security Service, the Prosecutor’s Office and other 
law-enforcement bodies of the Russian Federation, in the course of an investigation 
into a number of criminal cases related mostly to drug and human trafficking and 
money laundering, have disclosed that [certain] Armenian officials are also involved 
in these crimes. Russian law-enforcement officials have disclosed that Russian 
criminal gangs have close ties with various Armenian officials and have compiled a 
list of Armenian officials, including 32 names linked to various criminal cases and 
having ties with Russian criminal gangs. To our knowledge, the representatives of the 
Prosecutor’s Office of the Russian Federation have spoken about this list with the 
President of the Armenian National Club Miabanutyun, [Mr S.K.]. The top 
management of the Prosecutor’s Office of the Russian Federation has unofficially 
shared this list with the Prosecutor General of Armenia, [Mr A.G.], and the Chief of 
the National Security Service of Armenia, [Mr G.H.]. The Russian side has raised the 
question of holding the persons mentioned in the list accountable. However, the 
above-mentioned Armenian officials have replied to their Russian colleagues that they 
do not have the power to solve the problem. To our knowledge, the first seven names 
on the list compiled by the Russian law-enforcement officials include Sashik 
Sargsyan, MP and brother of [President of Armenia] Serzh Sargsyan; Ruben 
Hayrapetyan (aka Nemets Rubo) and Levon Sargsyan (aka Flourmill Lyovik), MPs; 
Gagik Khachatryan, Chief of the State Revenue Committee of Armenia; Samvel 
Aleksanyan (aka Lfik Samo), MP; Hovik Abrahamyan, Speaker of Parliament; and 
Gagik Tsarukyan, head of the parliamentary faction Bargavatch Hayastan. To our 
knowledge, the Russian law-enforcement officials have not included [President] Serzh 
Sargsyan’s name since they excluded from the very beginning the possibility of 
raising the question of holding him accountable.”

6.  On 26 October 2010 three of the above-mentioned members of 
parliament, Ruben Hayrapetyan, Levon Sargsyan and Samvel Aleksanyan 
(hereinafter, “the three MPs”), addressed a letter to the applicant company 
demanding a retraction of the entire article. They argued that the 
information contained in it did not correspond to reality and had been 
published without prior verification. Attached to their letter was a text of 
retraction (see paragraph 12 below).

7.  On 1 November 2010 the editor-in-chief of the applicant company 
declined to issue a retraction on the grounds that the three MPs had failed to 
specify the alleged factual inaccuracies. Furthermore, he denied that the 
information in question had been published without prior verification, 
alleging that it had been confirmed by the president of the Moscow-based 
Armenian National Club, Miabanutyun, Mr S.K. The latter had been 
informed about the facts contained in the article by the Russian 
law-enforcement officers who had had a discussion with him in order to 
have a fuller picture regarding the activities of a number of Armenians. S.K. 
had seen at first hand the list in question, which had included their names.

8.  On 2 November 2010 the applicant company published another article 
entitled “Moscow is after the ‘Serzhs’”, which featured an interview with 
S.K. containing the above allegations and further details. S.K. stated, in 
particular, that the Armenian National Club had established an 
anti-corruption centre in Moscow dealing with revelations of corrupt 
practices among Armenian officials. It had for a long time been studying 



DARESKIZB LTD v. ARMENIA JUDGMENT

3

corruption and embezzlement in Armenia, as well as various other types of 
criminal schemes involving Armenian officials, and had occasionally 
published articles in the Russian press. In this connection, a number of 
Russian law-enforcement agencies had sought consultations with the Club, 
during which it had been informed that various criminal cases were pending 
involving the mentioned officials. Most of that information was confidential 
and the Club had signed an undertaking to uphold the secrecy of the 
investigation. S.K. added that the list had initially included thirty-two 
names, but had later been extended to thirty-six.

9.  On 8 November 2010 the three MPs instituted civil proceedings 
against the applicant company, claiming that the above-mentioned articles 
contained information that did not correspond to reality and tarnished their 
honour and dignity, and seeking its retraction and payment of damages for 
defamation. They argued, inter alia, that the applicant company had failed 
to verify the information before publishing it. Attached to their claim was 
the text of the requested retraction.

10.  On 2 December 2010 the applicant company filed its observations in 
reply, objecting to the claim and arguing that the articles in question did not 
in any way violate the plaintiffs’ rights.

11.  On 7 February 2011 the Kentron and Nork-Marash District Court of 
Yerevan allowed the claim, ordering the applicant company to publish a 
retraction and to compensate each plaintiff for non-pecuniary damage in the 
amount of 2,000,000 Armenian drams (AMD) and court fees in the amount 
of AMD 44,000.The District Court held that under domestic law statements 
were considered to be defamatory if they met the following criteria: (a) they 
tarnished a person’s honour, dignity or business reputation; (b) they did not 
correspond to reality; and (c) they were made publicly. In the present case, 
the impugned statements contained such concepts as “drug and human 
trafficking and money laundering” which amounted to acts of a criminal 
nature dangerous for the society and involvement in which had a tarnishing 
effect on any person, especially elected officials. The statements had been 
made publicly. As regards their veracity, pursuant to Article 1087.1 of the 
Civil Code (CC) the burden of proof was on the applicant company. 
However, the applicant company had failed to produce any evidence 
proving that the statements in question corresponded to reality. Moreover, 
the plaintiffs had produced a letter from the General Prosecutor’s Office of 
Russia dated 19 October 2010, stating that having studied an enquiry 
submitted by the General Prosecutor’s Office of Armenia regarding the 
investigation into the criminal cases mentioned in the article of 14 October 
2010, the General Prosecutor’s Office of Russia had found no material 
confirming the plaintiffs’ involvement in criminal acts within the Russian 
Federation. It followed that the impugned statements were fictitious and did 
not correspond to reality. The District Court concluded that, in the light of 
the above, the statements in question amounted to defamation. In 



DARESKIZB LTD v. ARMENIA JUDGMENT

4

determining the amount of non-pecuniary award the District Court referred 
to the fact that the plaintiffs, as MPs, were expected to have impeccable 
behaviour and exemplary standing in the eyes of the society. Therefore, 
taking into account their status and the fact that the defamatory statements 
had reached a large segment of the population, it awarded the maximum 
possible compensation under Article 1087.1 amounting to 2,000 times the 
minimum wage.

12.  The District Court also ordered that the following text of retraction 
be published by the applicant company:

“Information was published on the front page of issue no. 188 of 14 October 2010 of 
the Haykakan Zhamanak daily newspaper, under which there were photos of eight 
persons, including Members of the Armenian Parliament, Samvel Aleksanyan, Ruben 
Hayrapetyan and Levon Sargsyan. The article concerned the involvement of certain 
Armenian public officials in criminal cases instituted in the Russian Federation on 
account of drug trafficking, human trafficking and money laundering. The statements 
presented in the article do not correspond to reality and were presented without 
checking their veracity.”

13.  On 11 April 2011 the applicant company lodged an appeal arguing, 
inter alia, that the judgment of the District Court had breached its right to 
freedom of expression and a number of principles enshrined in Article 10 of 
the Convention.

14.  On 9 June 2011 the Civil Court of Appeal dismissed the appeal and 
upheld the judgment of the District Court.

15.  On 9 July 2011 the applicant company lodged an appeal on points of 
law.

16.  On 3 August 2011 the Court of Cassation declared the appeal on 
points of law inadmissible for lack of merit.

17.  The applicant company alleged that – the amount of damages that it 
had been ordered to pay amounting to more than three times its monthly 
income (about AMD 1,800,000) – it had had to raise funds among its 
readers in order to meet its judgment obligations. It further alleged that on 
28 October 2011 it had made a payment for that purpose in the amount of 
AMD 6,381,288.

RELEVANT LEGAL FRAMEWORK

18.  Article 1087.1 of the CC (1999) provides that a person whose 
honour, dignity or business reputation has been tarnished through insult or 
defamation may institute court proceedings against the person who made the 
insulting or defamatory statement.

19.  Insult is a public statement made through words, images, sounds, 
signs or other means with the aim of tarnishing someone’s honour, dignity 
or business reputation. A public statement may be considered not an insult if 



DARESKIZB LTD v. ARMENIA JUDGMENT

5

it is based on precise facts (except congenital defects) or pursues a 
paramount public interest.

20.  Defamation is public statements of fact about a person which do not 
correspond to reality and tarnish his or her honour, dignity or business 
reputation. In defamation cases the burden of proof as to the existence or 
absence of the relevant facts is placed on the defendant. This burden will be 
shifted on the plaintiff if presenting such proof requires the defendant to 
perform unreasonable actions or efforts, whereas the plaintiff possesses the 
necessary evidence.

21.  Public statements of fact will not constitute defamation if, inter alia, 
they – in a given situation and given their content – pursue a paramount 
public interest, and if the person who has made the public statements of fact 
proves that he has taken all reasonable measures to verify their truthfulness 
and well-foundedness, and has made those statements in a balanced manner 
and in good faith.

22.  A person shall be absolved of liability for defamation or insult if the 
statements of fact expressed or presented by him are a verbatim or bona fide 
reproduction of information disseminated by a media company, or of 
information contained in a public speech, official documents, other mass 
media or any creative work, and if he or she makes a reference to the source 
(that is to say the author).

23.  In case of defamation a person may demand through court 
proceedings one or more of the following measures: (1) if the defamatory 
statements of fact are contained in information disseminated by a media 
outlet, the person may demand a public retraction of such statements and/or 
a publication of his reply regarding such statements through the same 
media. The text of the retraction and the reply shall be confirmed by a court; 
and (2) payment of compensation up to 2,000 times the minimum wage.

THE LAW

I. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

24.  The applicant company complained that its right to freedom of 
expression had been breached. It relied on Article 10 of the Convention, 
which, in so far as relevant, reads as follows:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. ...

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 



DARESKIZB LTD v. ARMENIA JUDGMENT

6

rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

A. Admissibility

25.  The Court notes that this complaint is neither manifestly ill-founded 
nor inadmissible on any other grounds listed in Article 35 of the 
Convention. It must therefore be declared admissible.

B. Merits

1. The parties’ submissions
(a) The applicant company

26.  The applicant company submitted that the interference with its right 
to freedom of expression, while being prescribed by law, had not pursued a 
legitimate aim and had not been necessary in a democratic society.

27.  As regards the existence of a legitimate aim, the applicant company 
submitted that the protection of reputation of Parliament, referred to by the 
Government, could not be considered a legitimate aim within the meaning 
of Article 10 § 2 since this provision could not be extended to protect the 
reputation of State authorities and agencies. Furthermore, while the 
protection of reputation of the three MPs could be invoked as a legitimate 
aim, the retraction that it had been ordered to publish had gone beyond that 
and had included “certain Armenian public officials” who had not lodged a 
claim against it. There was therefore no legitimate aim justifying an 
interference with its right to freedom of expression as far as those 
individuals were concerned.

28.  As regards the necessity of the interference, the applicant 
organisation submitted that given its status of an opposition newspaper and 
its role of a public watchdog, it should have enjoyed wide protection under 
Article 10, whereas the persons whom the article had concerned, being 
elected politicians, should have demonstrated greater tolerance towards 
criticism. Of importance was also the subject matter of the publication 
which concerned a matter of utmost public interest. The domestic courts had 
also failed to examine the fact as to whether the applicant company had 
acted in good faith, including the fact that it had made a clear reference to 
the source of the disseminated information. Furthermore, the domestic 
courts had ordered it to pay a disproportionate amount of compensation 
which had placed on its excessive burden and had had a chilling effect. The 
amount in question had been equivalent to its average profit for a period of 
three and a half months and it had had to appeal to its readers for donations 
in order to pay that sum. Thus, the courts had failed to provide sufficient 
reasons for the interference and there was no reasonable relationship of 



DARESKIZB LTD v. ARMENIA JUDGMENT

7

proportionality between the measures employed and the legitimate aim 
pursued.

(b) The Government

29.  The Government accepted that there had been an interference with 
the applicant company’s right to freedom of expression but argued that the 
interference had been justified. It had been prescribed by law, including 
Article 1087.1 of the CC, which was both accessible and foreseeable. The 
interference had also pursued a legitimate aim, namely the protection of 
reputation of the three MPs.

30.  The Government submitted that the article published by the 
applicant company had contained statements which were untrue and 
defamatory. The domestic law made a distinction between “statements of 
fact” and “value judgments” and the applicant company’s publication had 
been found to contain the former. It was notable in this connection that the 
applicant company had not argued before the domestic courts or this Court 
that the statements in question had constituted value judgments as opposed 
to statements of fact. The statements in question had been presented in 
strong affirmative terms and had therefore amounted to statements of fact 
and it was incumbent on the applicant company to prove their veracity. The 
applicant company, however, had failed to submit any evidence that would 
directly or indirectly give rise to doubts as to the involvement of the three 
MPs in any illicit or criminal activity. Since the applicant company had 
relied on a secondary and hence an unreliable source for its information, 
namely Mr S.K., and given the seriousness of the accusations, it should 
have verified the truthfulness of the information in question before 
imparting it. Instead, it had failed to apply to any of the public bodies 
referred to in the publication, such as the Prosecutor’s Office of Russia and 
Russian secret service.

31.  The Government also argued that since the targets of the applicant 
company’s criticism had been elected representatives, the accusations 
contained in its publication could have also cast a shadow on the Parliament 
as a legislative body. The case had also concerned the rights of the plaintiffs 
protected by Article 8 of the Convention and, faced with the difficult task of 
choosing between the two competing interests, the domestic courts had 
managed to strike a fair balance. Lastly, in determining the amount of 
damages, the courts had taken into account that the plaintiffs had been MPs 
whose position in the society required them to have impeccable behaviour. 
The amount had not been excessive in view of the monthly profit made by 
the applicant company, the fact that its functioning had remained unaffected 
and that it had it been able to pay the damages within three months.



DARESKIZB LTD v. ARMENIA JUDGMENT

8

2. The Court’s assessment
32.  The Court notes that it is common ground between the parties that 

the District Court’s judgment of 7 February 2011 as upheld by the Civil 
Court of Appeal on 9 June 2011 (see paragraphs 11 and 14 above) 
constituted an interference with the applicant company’s right to freedom of 
expression guaranteed by Article 10 § 1 of the Convention. The Court is 
further satisfied that the interference in question was “prescribed by law”, 
notably by Article 1087.1 of the CC, and “pursued a legitimate aim”, that is 
“the protection of the reputation or rights of others”, within the meaning of 
Article 10 § 2. It notes in respect of the latter that the domestic courts, in 
determining the plaintiffs’ claim, never referred to the protection of 
reputation of Parliament, as argued by the applicant company. Furthermore, 
as regards the text of the retraction which the applicant company was 
ordered to publish, the Court considers that it is more appropriate to 
examine this question under the necessity of the interference. Thus, what 
remains to be determined is whether the interference was “necessary in 
democratic society”.

33.  The Court emphasises at the outset that the applicant, a media 
company, was held civilly liable for an article it published in its newspaper. 
The interference must therefore be seen in the context of the essential role 
of a free press in ensuring the proper functioning of a democratic society 
(see, among many other authorities, Lindon, Otchakovsky-Laurens and July 
v. France [GC], nos. 21279/02 and 36448/02, § 62, ECHR 2007-IV).

34.  The general principles concerning the necessity of an interference 
with freedom of expression frequently reiterated by the Court have been 
summarised in Bédat v. Switzerland ([GC], no. 56925/08, § 48, 
ECHR 2016), among many other authorities. The general principles 
concerning Article 10 and press freedom have recently been summarised in 
Satakunnan Markkinapörssi Oy and Satamedia Oy v. Finland ([GC], 
no. 931/13, §§ 124-28, 27 June 2017).

35.  The Court considers that the following standards established in its 
case-law − which an interference with the exercise of press freedom must 
meet in order to satisfy the necessity requirement of Article 10 § 2 of the 
Convention − are pertinent in the present case.

36.  By virtue of the essential function the press fulfils in a democracy 
(see Delfi AS v. Estonia [GC], no. 64569/09, § 132, ECHR 2015), Article 10 
of the Convention affords journalists protection, with the proviso that they 
act in good faith in order to provide accurate and reliable information in 
accordance with the tenets of responsible journalism (see Pentikäinen 
v. Finland [GC], no. 11882/10, § 90, ECHR 2015). A high level of 
protection of freedom of expression, with the authorities therefore having a 
particularly narrow margin of appreciation, is normally accorded where the 
remarks concern a matter of public interest (see Bédat, cited above, § 49). 
Politicians and civil servants acting in an official capacity are subject to 



DARESKIZB LTD v. ARMENIA JUDGMENT

9

wider limits of acceptable criticism than private individuals (see Thoma 
v. Luxembourg, no. 38432/97, § 47, ECHR 2001-III, and Pedersen and 
Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99 , § 80, ECHR 2004-XI). When 
examining whether there is a need for an interference with freedom of 
expression in a democratic society in the interests of “protecting the 
reputation ... of others”, domestic authorities must strike a fair balance when 
protecting two conflicting values that are guaranteed by the Convention, 
namely, on the one hand, the right to freedom of expression protected by 
Article 10 and, on the other, the right to respect for private life enshrined in 
Article 8 (see, among many other authorities, Medžlis Islamske Zajednice 
Brčko and Others v. Bosnia and Herzegovina [GC], no. 17224/11, § 77, 
27 June 2017).

37.  The Court further reiterates that, when analysing an interference with 
the right to freedom of expression, it must, inter alia, determine whether the 
reasons adduced by the national authorities to justify it were relevant and 
sufficient. In doing so, the Court has to satisfy itself that these authorities 
applied standards which were in conformity with the principles embodied in 
Article 10 and relied on an acceptable assessment of the relevant facts (see 
Perinçek v. Switzerland [GC], no. 27510/08, § 196, ECHR 2015 (extracts)).

38.  The Court has already found a violation of Article 10 of the 
Convention in a number of cases because the domestic courts did not apply 
standards that were in conformity with the standards of its case-law 
concerning press freedom (see, for example, Terentyev v. Russia, 
no. 25147/09, §§ 22-24, 26 January 2017; Skudayeva v. Russia, 
no. 24014/07, §§ 36-39, 5 March 2019; and Margulev v. Russia, 
no. 15449/09, §§ 51-54, 8 October 2019). It now has to satisfy itself 
whether the relevant standards summarised in paragraph 36 above were 
applied in the defamation proceedings against the applicant company.

39.  The Court notes that, similarly to the above-mentioned cases, the 
domestic courts limited themselves to finding that the impugned publication 
had tarnished the plaintiffs’ honour, dignity and business reputation, and 
that the applicant company had failed to prove its veracity (see 
paragraphs 11 and 14 above). They did not take account of the following 
elements: the applicant company’s position as a media company and the 
presence or absence of good faith on its part; the positions of the plaintiffs 
as elected officials; the aim pursued by the applicant company in publishing 
the article; the existence of a matter of public interest or general concern in 
the impugned article; or the relevance of information regarding the alleged 
criminal activity of the three MPs. By omitting any analysis of such 
elements, the domestic courts failed to pay heed to the essential function 
that the press fulfils in a democratic society.

40.  Furthermore, there is no evidence in the domestic judgments that the 
courts performed a balancing exercise between the need to protect the 
plaintiffs’ reputation and the right of the press to impart information on 



DARESKIZB LTD v. ARMENIA JUDGMENT

10

issues of general interest. They failed to weigh the two competing interests 
and confined their analysis to the discussion of the damage to the plaintiffs’ 
reputation, their position apparently being that interests relating to the 
protection of “the honour and dignity of others”, in particular of those 
vested with public powers, prevail over freedom of expression in all 
circumstances (see Romanenko and Others v. Russia, no. 11751/03, § 42, 
8 October 2009; Skudayeva, cited above, § 38, 5 March 2019; and 
Margulev, cited above, § 53).

41.  The above elements lead the Court to conclude that the reasons that 
the domestic courts adduced to justify the interference with the applicant 
company’s Article 10 rights were not “relevant and sufficient”. The Court is 
mindful of the fundamentally subsidiary role of the Convention system (see 
Dubská and Krejzová v. the Czech Republic [GC], nos. 28859/11 
and 28473/12, § 175, ECHR 2016). Indeed, if the balancing exercise had 
been carried out by the national authorities in conformity with the criteria 
laid down in the Court’s case-law, the Court would require strong reasons to 
substitute its view for theirs (see Perinçek, cited above, § 198). However, in 
the absence of such a balancing exercise at national level, it is not 
incumbent on the Court to perform a full proportionality analysis (see 
Margulev, cited above, § 54). Faced with the domestic courts’ failure to 
provide relevant and sufficient reasons to justify the interference in 
question, the Court finds that they cannot be said to have “applied standards 
which were in conformity with the principles embodied in Article 10 of the 
Convention” or to have “based themselves on an acceptable assessment of 
the relevant facts” (see, with further references, Terentyev, cited above, 
§ 24).

42.  The Court further reiterates that the nature and severity of the 
penalties imposed are factors to be taken into account when assessing the 
proportionality of an interference with the freedom of expression guaranteed 
by Article 10 (see Cumpǎnǎ and Mazǎre v. Romania [GC], no. 33348/96, 
§ 114, ECHR 2004-XI). As the Court has previously pointed out, 
interference with freedom of expression may have a chilling effect on the 
exercise of that freedom (see Morice v. France ([GC], no. 29369/10, § 126, 
ECHR 2015).

43.  In the present case, the applicant company was ordered to publish a 
retraction and to pay a substantial amount to the plaintiffs, namely a total of 
AMD 6,132,000. This sum mostly included compensation for 
non-pecuniary damage which, in each of the three plaintiffs’ case, was 
equivalent to the maximum possible compensation envisaged under 
domestic law. The domestic courts did not analyse what part of the 
applicant company’s income those amounts represented and whether an 
excessive burden would thereby be imposed on it. The applicant company 
submitted evidence, undisputed by the Government, from which it appears 
that the sanction was equivalent to its income of about three and a half 



DARESKIZB LTD v. ARMENIA JUDGMENT

11

months and was therefore obviously a severe penalty which can be 
considered to have had a chilling effect on the exercise by the applicant 
company of its right to freedom of expression (compare, Romanenko 
and Others, cited above, § 48).

44.  Lastly, as regards the retraction, the Court notes that its text not only 
did not specify which statements in the impugned article concerning the 
three MPs were considered defamatory, but also gave the impression that all 
the information contained in that article, including that which concerned 
other public officials mentioned in the article, was untrue and defamatory. 
The Court considers that a retraction containing such a broad and 
indiscriminate wording could not be considered as a proportionate measure.

45.  In conclusion, the Court finds that the domestic courts did not 
adjudicate the defamation claim in compliance with the Convention 
standards, did not adduce relevant and sufficient reasons for the interference 
with the applicant company’s right to freedom of expression and imposed 
disproportionate sanctions. The interference complained of was therefore 
not “necessary in a democratic society”.

46.  There has accordingly been a violation of Article 10 of the 
Convention.

II. APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

47.  Article 41 of the Convention provides:
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.”

A. Damage

48.  The applicant company claimed 11,888.74 euros (EUR) in respect of 
pecuniary damage, which, according to it, was the equivalent of 
AMD 6,381,288 which it had paid on 28 October 2011 pursuant to the 
impugned judgment and which was calculated according to the exchange 
rate of that date. It further claimed EUR 332.6 as the court fee which it had 
had to pay when lodging its appeal of 11 April 2011 and which was the 
equivalent of AMD 180,000 calculated according to the exchange rate of 
that date. As regards non-pecuniary damage, the applicant company 
submitted that it was entitled to such damage but left the determination of 
the amount to the Court.

49.  The Government at the outset objected to the fact that the applicant 
company had made its pecuniary claims in euros, taking into account that 
the payments in question had been made in Armenian drams. In any event, 
even if the applicant company was entitled to compensation in euros, it 



DARESKIZB LTD v. ARMENIA JUDGMENT

12

should have used the current exchange rate for calculation of its claims. 
Furthermore, the cost of the court fee claimed had not been necessarily 
incurred by the applicant company since that payment had not been imposed 
on it but rather had been its own free choice. As for the applicant company’s 
claim for non-pecuniary damage, the Government submitted that the finding 
of a violation would constitute sufficient just satisfaction.

50.  The Court notes at the outset that the sum which the applicant 
company had been ordered to pay by the judgment of 7 February 2011 
amounted to AMD 6,132,000 and it is not clear on what basis it claimed the 
equivalent of AMD 6,381,288. While it submitted a copy of a payment 
order for that amount, it is not evident from that document that this payment 
had been made specifically for the purpose of compliance with the judgment 
of 7 February 2011. As for the amount of the court fee, the Court disagrees 
with the Government saying that this cost is not subject to compensation. 
Making its own estimate based on the information available, the Court 
awards the applicant company EUR 11,230 in respect of pecuniary damage. 
The Court further awards the applicant company EUR 4,500 in respect of 
non-pecuniary damage, plus any tax that may be chargeable.

B. Costs and expenses

51.  The applicant company claimed a total of 5,852.65 pounds sterling 
(GBP) and EUR 433.33 in respect of legal, administrative and translation 
costs and expenses.

52.  The Government submitted that the claim was not properly 
substantiated and that part of the alleged costs had not been necessarily 
incurred. Furthermore, the applicant company had hired an excessive 
number of lawyers.

53.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 
reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 
that these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as 
to quantum. In the present case, the Court considers that the applicant 
organisation failed to show that all the costs claimed had been necessarily 
and reasonably incurred. Regard being had to the documents in its 
possession and the above criteria, the Court awards the applicant company 
EUR 2,200 in respect of costs and expenses, plus any tax that may be 
chargeable to the applicant company, to be paid in GBP into its 
representatives’ bank account in the United Kingdom.

C. Default interest

54.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 
should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 
to which should be added three percentage points.



DARESKIZB LTD v. ARMENIA JUDGMENT

13

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY,

1. Declares the application admissible;

2. Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention;

3. Holds
(a) that the respondent State is to pay the applicant company, within 

three months, the following amounts:
(i) EUR 11,230 (eleven thousand two hundred and thirty euros), plus 

any tax that may be chargeable, in respect of pecuniary damage, 
to be converted into the currency of the respondent State at the 
rate applicable at the date of settlement;

(ii) EUR 4,500 (four thousand five hundred euros), plus any tax that 
may be chargeable, in respect of non-pecuniary damage, to be 
converted into the currency of the respondent State at the rate 
applicable at the date of settlement;

(iii) EUR 2,200 (two thousand two hundred euros), plus any tax that 
may be chargeable to the applicant company, in respect of costs 
and expenses, to be converted into pounds sterling at the rate 
applicable on the date of settlement and to be paid into its 
representatives’ bank account in the United Kingdom;

(b) that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 
during the default period plus three percentage points;

4. Dismisses the remainder of the applicant company’s claim for just 
satisfaction.

Done in English, and notified in writing on 18 May 2021, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Ilse Freiwirth Jolien Schukking
Deputy Registrar President


