
FOURTH SECTION

CASE OF INVESTIGATIVE JOURNALISTS v. ARMENIA

(Application no. 64023/11)

JUDGMENT

STRASBOURG

18 May 2021

This judgment is final but it may be subject to editorial revision.





INVESTIGATIVE JOURNALISTS v. ARMENIA JUDGMENT

1

In the case of Investigative Journalists v. Armenia,
The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Committee composed of:
Jolien Schukking, President,
Armen Harutyunyan,
Ana Maria Guerra Martins, judges,

and Ilse Freiwirth, Deputy Section Registrar,
Having regard to:
the application (no. 64023/11) against the Republic of Armenia lodged 

with the Court under Article 34 of the Convention for the Protection of 
Human Rights and Fundamental Freedoms (“the Convention”) by an 
Armenian organisation, Investigative Journalists (“the applicant 
organisation”), on 3 October 2011;

the decision to give notice to the Armenian Government (“the 
Government”) of the complaint concerning an alleged breach of the 
applicant organisation’s right to freedom of expression and to declare 
inadmissible the remainder of the application;

the parties’ observations;
Having deliberated in private on 13 April 2021,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

INTRODUCTION

1.  The case concerns defamation proceedings against the applicant 
organisation and raises issues under Article 10 of the Convention.

THE FACTS

2.  The applicant organisation is a non-governmental organisation which 
is based in Yerevan. The applicant organisation was represented by 
Mr V. Grigoryan, Mr P. Leach, Mr J. Clifford, Ms K. Levine, Ms J. Gavron 
and Ms J. Sawyer of the European Human Rights Advocacy Centre 
(EHRAC) based in London, and Ms L. Hakobyan, a lawyer practising in 
Yerevan.

3.  The Government were represented by their Agent, Mr G. Kostanyan, 
and subsequently by Mr Y. Kirakosyan, Representative of the Republic of 
Armenia to the European Court of Human Rights.

4.  The facts of the case, as submitted by the parties, may be summarised 
as follows.

5.  The applicant organisation is a non-profit organisation whose aims are 
to promote and strengthen investigative journalism in Armenia. Since 2001 
it has run a news website devoted primarily to investigative journalism 
publications. The applicant organisation also commissions independent 
journalists to write investigative articles.



INVESTIGATIVE JOURNALISTS v. ARMENIA JUDGMENT

2

6.  On 20 May 2008 one such article written by an investigative 
journalist was published by the applicant organisation in Azg newspaper as 
an insert. The article read as follows:

“Who Is Pocketing Money from the Sand Mine?

About 20 years ago a reservoir called White Water was put into operation on the 
river Aghstev at the southern entrance of the town of Ijevan. Very soon local poets 
and journalists named the artificial lake ‘the Beauty of the Aghstev valley’. The 
artificial reservoir has a capacity of four million cubic metres. During spring flooding 
the Aghstev brings large amounts of sand and pebbles. About half of the unruffled 
surface of the White Water lake has dried up. Small artificial peninsulas and islets 
have been formed by the accumulation of sand brought by flooding. According to the 
most modest calculations, the accumulated sand and pebbles equal two million cubic 
metres.

The highway to Yerevan passes alongside the lake and thousands of passengers 
witness the extraction of sand from the lake every day. For several years, powerful 
excavators and cranes have operated in there. There is at present a construction boom 
in the administrative districts of Ijevan and Dilijan and there is high demand for sand. 
The driver transporting sand from there for construction in the town of Dilijan 
testified that 8,000 [Armenian] drams [(AMD)] was paid for one lorry of sand. The 
price of loading a bigger lorry could go up to [AMD] 20,000. Who are those who 
benefit from the wealth of this reservoir and who receive large illegal and untaxed 
profits on the pretext of cleansing the lake of mud?

According to our knowledge, this business is under the control of the Mayor of 
Ijevan, [V.N.]. To verify officially this information in October 2007 I sent an inquiry 
to the Tavush Regional Prosecutor’s Office concerning the extraction of sand from the 
lake. The reply received from the Senior Prosecutor of the Tavush Regional 
Prosecutor’s Office, [V.A.], on 22 October [2007] reads as follows: ‘The Tavush 
Regional Prosecutor’s Office has carried out an inquiry in respect of your letter 
concerning the illegal use of sand from the White Water artificial reservoir by the 
Ijevan Mayor’s Office, as a result of which it has been revealed that a renovation and 
construction project is being implemented in the town park area and included in the 
list of works is the levelling of a 2-hectare green area of the park with mud, with a 
view to planting couch grass. As is stated in the letter received from the Mayor’s 
Office, only mud has been transported from the above lake for the purpose of 
levelling the municipality’s park and no sand has been or will be used. If there is 
reliable information on the illegal use of sand by the Mayor’s Office, you can report 
this to the Ijevan police or the regional prosecutor’s office’.

It is first of all worth paying attention to the wording suggesting that the Ijevan town 
park does not belong to the local community but rather to the Mayor’s Office. Tavush 
Regional Prosecutor’s Office has failed to check the process taking place every day 
only a few kilometres away from its seat and relied on the assurances of the Mayor’s 
Office. However, those assurances can be rebutted by the official information 
received from the Mayor’s Office itself. In what follows we present information on 
the levelling of the 2-hectare green area of the park with mud. Shortly before the 
Ijevan Mayor’s election of 16 December 2007 the Ijevan Mayor’s Office published 
the promotional pre-election issue of its Ijevan newspaper. It says the following about 
the construction project in the town park: ‘The park lawns, earth fill and Dutch grass 
have been planted by the joint efforts of World Vision and the Mayor’s Office. The 
overall cost of the project amounted to [AMD] 7,166,000, of which the contribution of 
the Mayor’s Office was [AMD] 2,028,000 in the form of salaries. 1,500 cubic metres 



INVESTIGATIVE JOURNALISTS v. ARMENIA JUDGMENT

3

of soil has been imported and spread, and grass has been planted over an area of 4,000 
square metres’.

Even those who had an “F” in mathematics at school can figure out that 4,000 
square metres is 5 times less than 2 hectares. But let us forget about the troubled 
2 hectares; the river can also bring mud along with sand. However, hundreds of tons 
of sand are being extracted in this area on a daily basis, which you cannot mask with 
mud. Furthermore, it is obvious from the published pictures that sand is being 
extracted not only from the White Water reservoir but also from the banks of the 
Aghstev river itself.

On whose balance-sheet are Ijevan’s White Water artificial reservoir and its 
surrounding territory? Is the right to use the sand from the reservoir granted to any 
physical or legal person, and are taxes from its use being paid to the State budget? 
Relying on the Freedom of Information Act, I sent a letter with these questions to the 
Mayor of Ijevan, [V.N.], the Tavush Regional Governor, [A.G.], and the Tavush 
Regional Department of the State Environmental Inspectorate. Although 20 days have 
passed, neither the Regional Governor nor the Mayor of Ijevan has deigned to reply to 
my letter.

The head of the Tavush Regional Department of the State Environmental 
Inspectorate, [Z.S.], advised, in writing, to apply to the Ministry of Environment of 
Armenia. However, no answer has been so far provided to the inquiry submitted to the 
Ministry either. In the meantime, an official having close ties with the Tavush 
Regional Department of the State Environmental Inspectorate, who did not wish to 
disclose his name, said that last year the State Environmental Inspectorate had carried 
out comprehensive checks in respect of illegal sand extraction from the White Water 
reservoir, as a result of which Ijevan Mayor’s Office had received a hefty fine. The 
Mayor of Ijevan [V.N.] was on leave at the time and the signature of the Deputy 
Mayor, [K.O.], who was the Acting Mayor, had featured under the acts.

The State Environmental Inspectorate has filed a claim with the Sevan 
Administrative Court in this regard. However, Mayor [V.N.] is not someone who 
gives up easily. It has been revealed in retrospect that instead of his deputy he 
appointed the Secretary of the Mayor’s Office, [B.T.], as the acting mayor. Taking 
this into account the court did not accept the submitted administrative acts imposing 
fines as a valid ground and dismissed the claim.

The leaders of Armenia speak about the need for rule of law, filling holes in the 
State budget and fighting against shadow economy, while the plundering of sand from 
Ijevan’s White Water takes place in front of everyone’s eyes. It is so obvious that it 
cannot even be regarded as being in the shadow. One just needs to open one’s eyes, if 
there is such a desire at all.”

7.  On 26 May 2008 the same article was posted on the applicant 
organisation’s news website.

8.  On 19 June 2008 the Ijevan Mayor’s Office filed a civil claim against 
the applicant organisation, seeking to oblige it to publish a retraction of the 
information contained in the publications of 20 and 26 May 2008 and to pay 
pecuniary damages. It argued, with reference to, inter alia, Article 19 of the 
Civil Code (CC) that the article “Who Is Pocketing the Money from the 
Sand Mine?”, published in Azg newspaper upon the applicant organisation’s 
initiative and then republished on their website, contained defamatory 
statements, namely untrue information concerning the Mayor’s Office and 



INVESTIGATIVE JOURNALISTS v. ARMENIA JUDGMENT

4

damaging to its work, as well as information tarnishing the Mayor’s honour, 
dignity and business reputation.

9.  On 9 July 2008 another article written by the same journalist was 
published by the applicant organisation in Azg newspaper, entitled “Will the 
Three Commissions ‘Notice’ the Illegal Use of the Reservoir Sand?”, which 
was later also posted on the applicant organisation’s website. It included the 
following passage:

“A commission has been set up also by the Tavush Regional Governor, [A.G.], to 
examine the information contained in the ‘Who Is Pocketing the Money from the 
Sand Mine?’ article. The head of the Tavush Regional Department of the State 
Environmental Inspectorate, [Z.S.], is convinced that the sand is being extracted 
illegally from the Ijevan lake. According to him, the contract entered into by the 
Ijevan Mayor’s Office with three individuals for the purpose of “cleansing” the lake is 
illegal, because the Ministry of Environment has not carried out a study of the 
reservoir’s resources and has not given such authorisation. Along with sand and mud 
the river could also bring hazardous waste, whose use without an appropriate 
environmental expert opinion could have negative consequences. A question arises: if 
the lake is being cleansed, where are the hundreds of thousands of tons of mud being 
dumped, considering that an authorisation by the Environmental Inspectorate was 
required for its removal; otherwise the community should have awarded a 
philanthropist’s title to those illegally extracting the sand for cleansing the lake at 
their own expense. Thus, large amounts of sand have already been extracted for 4 or 5 
years under the pretext of ‘cleansing’.”

10.  Referring further to the money allocated by the local council for the 
purposes of the lawsuit against the applicant organisation, it was stated:

“To what extent is it lawful or expedient to spend more than three thousand dollars 
from the community’s tight budget to ‘vindicate’ the Mayor when there are thousands 
of unresolved issues in the town? For example, the Mayor could have spent that 
money on renovating the poorly maintained road leading to his house. Dozens of 
Ijevan’s taxi drivers, driving every day on the ruined roads of the region’s capital have 
only ‘kind words’ for the Mayor.”

11.  On 13 October 2008 the court dealing with the case held a 
preliminary hearing and concluded that the Mayor’s Office was not the 
proper plaintiff in so far as Mayor V.N.’s honour, dignity and business 
reputation were concerned. It recognised V.N. as the proper plaintiff in that 
respect and involved him in the case.

12.  On 7 July 2009 the Kentron and Nork-Marash District Court of 
Yerevan dismissed the claim. The District Court found, firstly, that the 
Mayor’s Office was not a legal person and could therefore not benefit from 
the rights guaranteed by Article 19 of the CC which applied only to physical 
and legal persons. Secondly, the published article did not contain any 
information tarnishing the business reputation of the Mayor’s Office. It did 
not allege that it was the Mayor’s Office which performed the illegal 
extraction of sand but rather posed a question as to who was responsible and 
indicated that, according to their knowledge, it was the Mayor. As regards 
specifically the Mayor’s claims of tarnished honour, dignity and business 



INVESTIGATIVE JOURNALISTS v. ARMENIA JUDGMENT

5

reputation, these were to be dismissed on the following grounds. The fact 
that sand was being illegally extracted from the reservoir was confirmed by 
the evidence in the case, as well as admitted by the Mayor’s Office itself, 
which had on several occasions complained to the relevant authorities about 
that fact. It is true that the article had imparted information about the Mayor, 
in particular, to the effect that it was he who controlled that illegal business. 
However, this was not presented as a proved fact but rather that there was 
certain information to that effect which, moreover, the respondent had tried 
to verify by applying to various authorities. As to the nature of that 
statement, it could not be considered as “tarnishing” because the respondent 
had simply posed a question and made attempts to find the answer. In any 
case, no conclusions tarnishing the Mayor’s honour, dignity and business 
reputation were made in the article. The District Court relied on, inter alia, 
Article 27 of the Constitution and Article 10 of the Convention.

13.  On an unspecified date the Mayor and the Mayor’s Office lodged an 
appeal.

14.  On 13 November 2009 the Civil Court of Appeal allowed the appeal 
and remitted the case for a fresh examination. The Court of Appeal found, 
firstly, that the Mayor’s Office was a legal person and therefore had the 
right to demand a retraction under Section 8 of the Mass Media Act. 
Furthermore, the District Court had failed to examine properly the article in 
question in its entirety and focused only on the statement that the illegal 
business was controlled by the Mayor. Its finding that the imparted 
information did not tarnish the Mayor’s honour, dignity and business 
reputation was unfounded, because the District Court had failed to verify 
whether there was any evidence in the case confirming that the information 
contained in the article corresponded to reality. Article 19 of the CC placed 
the obligation of proving the veracity of the tarnishing information on those 
who imparted it, but the District Court had failed to examine any evidence 
to that effect.

15.  On 9 July 2010 the Kentron and Nork-Marash District Court of 
Yerevan examined the claim anew and allowed it. The District Court stated 
that under Article 19 of the CC it was necessary to determine (a) whether 
the information in question was tarnishing and (b) whether it corresponded 
to reality. It went on to conclude that the information contained in the 
articles of 20 May and 9 July 2008 tarnished the business reputation of the 
Mayor’s Office and the Mayor’s honour and dignity. Furthermore, the 
applicant organisation had failed to submit any evidence proving that the 
information in question corresponded to reality, which meant that it was 
fictitious. This was also confirmed by the fact that the Mayor had, on 
numerous occasions, complained to the relevant authorities about the illegal 
extraction of sand from the reservoir by third persons. The District Court 
ordered the applicant organisation to publish a retraction in Azg newspaper 



INVESTIGATIVE JOURNALISTS v. ARMENIA JUDGMENT

6

and on its website and to pay a total of AMD 952,600 for costs and 
expenses, including legal and court fees.

16.  On an unspecified date the applicant organisation lodged an appeal 
arguing, inter alia, that the judgment interfered with its freedom of 
expression in breach of Article 27 of the Constitution and Article 10 of the 
Convention. It argued in detail that the interference did not pursue a 
legitimate aim and was not necessary in a democratic society.

17.  On 27 December 2010 the Civil Court of Appeal dismissed the 
appeal. The Court of Appeal stressed at the outset the importance of the 
right to have one’s honour, dignity and business reputation protected as one 
of the highest values in the society. It further found it to be established, with 
reference to, inter alia, Article 19 of the CC, that the article “Who Is 
Pocketing the Money from the Sand Mine?” had tarnished the Mayor’s 
honour, dignity and business reputation. As regards the Mayor’s Office, the 
Court of Appeal found that, firstly, it was representing the community 
which was a legal person and, secondly, since the article concerned the 
Mayor of Ijevan it also directly concerned the community of Ijevan and the 
Mayor’s Office which acted on behalf of the community. The Court of 
Appeal lastly decided to decrease the amount of the award for costs and 
expenses to AMD 472,600.

18.  On 31 January 2011 the applicant organisation lodged an appeal on 
points of law.

19.  On 2 March 2011 the Court of Cassation decided to declare the 
applicant organisation’s appeal on points of law inadmissible for lack of 
merit.

20.  It appears that the pecuniary award made by the domestic courts was 
never paid by the applicant organisation as, according to the Government, 
the plaintiff did not wish to pursue its enforcement.

RELEVANT LEGAL FRAMEWORK

I. CONSTITUTION (1995 WITH AMENDMENTS OF 2005)

21.  Article 27, as in force at the material time, prescribed that everyone 
had the right to express freely his opinion. It was prohibited to force anyone 
to give up or to change his opinion. Everyone had the right to freedom of 
speech, including the right to seek, receive and impart information and ideas 
through any information medium and regardless of frontiers. The freedom 
of news and other information media was guaranteed.

II. CIVIL CODE (1999)

22.  Article 19, as in force until 3 July 2010, prescribed that a citizen had 
the right to demand through court proceedings that information tarnishing 



INVESTIGATIVE JOURNALISTS v. ARMENIA JUDGMENT

7

his honour, dignity or business reputation be retracted, if the person who 
had imparted such information failed to prove that it corresponded to reality. 
If the information tarnishing a citizen’s honour, dignity and business 
reputation had been imparted by mass media, then it had to be retracted 
through the same mass media. The rules contained in this Article regulating 
the protection of business reputation of a citizen equally applied to the 
protection of business reputation of a legal person.

23.  Article 1087.1, in force from 3 July 2010, provides that a person 
whose honour, dignity or business reputation has been tarnished through 
insult or defamation may institute court proceedings against the person who 
made the insulting or defamatory statement. Defamation is public 
statements of fact about a person which do not correspond to reality and 
tarnish his or her honour, dignity or business reputation. In defamation cases 
the burden of proof as to the existence or absence of the relevant facts is 
placed on the defendant. This burden will be shifted on the plaintiff if 
presenting such proof requires the defendant to perform unreasonable 
actions or efforts, whereas the plaintiff possesses the necessary evidence.

III. MASS MEDIA ACT

24.  Section 8 § 1 prescribes that a person has the right to demand a 
retraction from a media outlet of factual inaccuracies which violate his 
rights and are contained in the information disseminated by the media 
outlet, if the latter cannot prove that those facts correspond to reality.

THE LAW

I. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

25.  The applicant organisation complained that its right to freedom of 
expression had been breached. It relied on Article 10 of the Convention, 
which, in so far as relevant, reads as follows:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. ...

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”



INVESTIGATIVE JOURNALISTS v. ARMENIA JUDGMENT

8

A. The parties’ submissions

1. The applicant organisation
26.  The applicant organisation submitted that the interference with its 

right to freedom of expression had not been prescribed by law. Firstly, 
Article 19 of the CC was amended on 3 July 2010 and a new provision 
regulating matters of defamation, Article 1087.1 of the CC, was introduced 
on that date. However, the domestic courts had continued to rely on old 
Article 19 in their decisions. Secondly, Article 19 had lacked precision and 
foreseeability since it failed to make a distinction between statements of fact 
and value judgments. While admitting that it had not raised these issues in 
its appeals, the applicant organisation argued that none of the courts had 
been vested with authority to resolve the systemic issues related to the lack 
of a legal basis.

27.  The applicant organisation accepted that the interference had 
pursued the legitimate aim of protecting the reputation and rights of others, 
in so far as the Mayor’s claim was concerned, but argued that no such 
legitimate aim could exist under Article 10 § 2 of the Convention as the 
protection of the business reputation of public or municipal authorities, in 
this case the Mayor’s Office.

28.  The applicant organisation lastly submitted that the interference had 
not been necessary in a democratic society. The domestic courts had failed 
to carry out a detailed examination of the question of necessity of the 
interference. In particular, they had not taken into account the subject-matter 
of the publication, the requirement of enhanced protection of the press and 
NGOs, the position of the person who had been the target of criticism, the 
wording of the article, including whether it contained “statements of fact” or 
“value judgments”, and the amount of damages sought by the plaintiffs. The 
article had raised serious matters of public interest and the right of the 
public to be informed outweighed any reputational damage allegedly 
suffered by the Mayor. The article had contained value judgments based on 
the facts researched by the author and, even assuming that it had contained 
statements of fact, these had been made in good faith and in line with the 
standards of ethical and responsible journalism. The courts had failed to 
uphold the requirement of greater tolerance of criticism by politicians, 
including heads of local communities, and the important role by played by 
the press and NGOs.

2. The Government
29.  The Government submitted that there had been no violation of 

Article 10 of the Convention. Firstly, the applicant organisation had failed 
to raise its arguments regarding the interference not being prescribed by law 
in its appeals and therefore had not exhausted the available domestic 



INVESTIGATIVE JOURNALISTS v. ARMENIA JUDGMENT

9

remedies. In any event, the interference had been prescribed by law, namely 
Article 19 of the CC. The wording of that Article was not sufficient to 
conclude that it had been unforeseeable since the Court had not reached 
such a conclusion in cases against other countries where the domestic law 
was worded in a similar manner. As to the argument that Article 19 had 
been no longer in force when the courts decided the dispute, the rules of 
civil law prohibited retroactivity of laws and the law in force at the material 
time had been the applicable one.

30.  The Government further submitted that the interference had pursued 
a legitimate aim, namely the protection of reputation of the Mayor of Ijevan 
and maintaining the authority and protecting business reputation of the 
Mayor’s Office.

31.  The Government lastly submitted that the interference had been 
necessary in a democratic society. In particular, the article in question had 
indicated the Mayor of Ijevan as the person responsible of the illicit sand 
mining. However, there had been nothing in the case file adjudicated in the 
domestic proceedings to give reasons to the applicant organisation to make 
such suggestions and the applicant organisation had failed to submit any 
evidence or a factual circumstance in support of that allegation. The 
information contained in the article had not been a value judgment but a 
serious accusation amounting to an administrative and possibly a criminal 
offence. Even assuming that the publication amounted to value judgments it 
was still required to have a sufficient factual basis. While the article had 
raised a matter of public concern and the Mayor, as a public figure, had 
been subject of wider limits of acceptable criticism, this did not mean, 
however, that politicians should not be given an opportunity to defend 
themselves when they considered that publications about them were 
erroneous and capable of misleading the public. As for the damages 
awarded, the amount had never been paid by the applicant organisation 
since the Mayor had declined to receive it.

B. The Court’s assessment

1. Admissibility
32.  As regards the Government’s objection of non-exhaustion, the Court 

reiterates that the rule of exhaustion of domestic remedies referred to in 
Article 35 § 1 of the Convention obliges those seeking to bring a case 
against the State before an international judicial body to use first the 
remedies provided by the national legal system, thus dispensing States from 
answering before an international body for their acts before they have had 
an opportunity to put matters right through their own legal systems. The 
obligation to exhaust domestic remedies requires an applicant to make 
normal use of remedies that are available and sufficient in respect of his or 
her Convention grievances. Article 35 § 1 also requires that the complaints 



INVESTIGATIVE JOURNALISTS v. ARMENIA JUDGMENT

10

intended to be made subsequently in Strasbourg should have been made to 
the appropriate domestic body, at least in substance (see Vučković 
and Others v. Serbia (preliminary objection) [GC], nos. 17153/11 
and 29 others, §§ 70-72, 25 March 2014).

33.  The Court notes that the applicant organisation indeed did not raise 
any arguments regarding the lack of a proper legal basis for the interference 
in its appeals against the judgment of the Kentron and Nork-Marash District 
Court of Yerevan of 9 July 2010. It does not find convincing the applicant 
organisation’s argument suggesting that this remedy was not effective. The 
Court therefore declares this part of the applicant organisation’s complaint 
under Article 10 of the Convention inadmissible for failure to exhaust the 
domestic remedies.

34.  The Court notes otherwise that this complaint is neither manifestly 
ill-founded nor inadmissible on any other grounds listed in Article 35 of the 
Convention. It must therefore be declared admissible.

2. Merits
35.  The Court notes that it is common ground between the parties that 

the District Court’s judgment of 9 July 2010 as upheld by the Civil Court of 
Appeal on 27 December 2010 (see paragraphs 15 and 17 above) constituted 
an interference with the applicant organisation’s right to freedom of 
expression guaranteed by Article 10 § 1 of the Convention. The Court has 
no grounds to conclude (see paragraph 33 above) that the interference was 
not “prescribed by law”, in this case Article 19 of the CC. As regards the 
existence of a legitimate aim, the parties agreed that the interference had 
pursued the aim of protecting the reputation and rights of others as far as the 
Mayor’s claim was concerned. As for “the protection of the reputation” of 
the Mayor’s Office, referred to by the Government, the Court notes that it 
has previously been prepared exceptionally to assume that this aim may be 
relied on in respect of elected local bodies (see Lombardo and Others 
v. Malta, no. 7333/06, § 50, 24 April 2007, and Margulev v. Russia, 
no. 15449/09, § 45, 8 October 2019). The present case, however, does not 
concern an elected local body but rather the Mayor’s Office, namely an 
administrative body. In any event, the Court does not consider it necessary 
to determine this question conclusively in view of its findings below 
concerning the necessity of the interference. It reiterates in this respect that 
any interference with the right to freedom of expression must be “necessary 
in a democratic society” to be justified under Article 10 § 2 (see Perinçek 
v. Switzerland [GC], no. 27510/08, § 124, ECHR 2015 (extracts)).

36.  The Court emphasises that the applicant organisation, being a 
non-governmental organisation whose aim is to promote and strengthen 
investigative journalism, was held civilly liable for an article it published in 
a newspaper and on its website. The interference must therefore be seen in 
the context of the essential role of a free press in ensuring the proper 



INVESTIGATIVE JOURNALISTS v. ARMENIA JUDGMENT

11

functioning of a democratic society (see, among many other authorities, 
Lindon, Otchakovsky-Laurens and July v. France [GC], nos. 21279/02 
and 36448/02, § 62, ECHR 2007-IV).

37.  The general principles concerning the necessity of an interference 
with freedom of expression frequently reiterated by the Court have been 
summarised in Bédat v. Switzerland ([GC], no. 56925/08, § 48, 
ECHR 2016), among many other authorities. The general principles 
concerning Article 10 and press freedom have recently been summarised in 
Satakunnan Markkinapörssi Oy and Satamedia Oy v. Finland ([GC], 
no. 931/13, §§ 124-28, 27 June 2017).

38.  The Court considers that the following standards established in its 
case-law − which an interference with the exercise of press freedom must 
meet in order to satisfy the necessity requirement of Article 10 § 2 of the 
Convention − are pertinent in the present case.

39.  By virtue of the essential function the press fulfils in a democracy 
(see Delfi AS v. Estonia [GC], no. 64569/09, § 132, ECHR 2015), Article 10 
of the Convention affords journalists protection, with the proviso that they 
act in good faith in order to provide accurate and reliable information in 
accordance with the tenets of responsible journalism (see Pentikäinen 
v. Finland [GC], no. 11882/10, § 90, ECHR 2015). The same considerations 
would apply to an NGO assuming a social watchdog function (see Magyar 
Helsinki Bizottság v. Hungary [GC], no. 18030/11, § 159, 8 November 
2016). A high level of protection of freedom of expression, with the 
authorities therefore having a particularly narrow margin of appreciation, is 
normally accorded where the remarks concern a matter of public interest 
(see Bédat, cited above, § 49). Politicians and civil servants acting in an 
official capacity are subject to wider limits of acceptable criticism than 
private individuals (see Thoma v. Luxembourg, no. 38432/97, § 47, 
ECHR 2001-III, and Pedersen and Baadsgaard v. Denmark [GC], 
no. 49017/99, § 80, ECHR 2004-XI). Moreover, a careful distinction needs 
to be drawn between facts and value judgments. The existence of facts can 
be demonstrated, whereas the truth of value judgments is not susceptible of 
proof (see Cumpǎnǎ and Mazǎre v. Romania [GC], no. 33348/96, § 98, 
ECHR 2004-XI, and Morice v. France ([GC], no. 29369/10, § 126, 
ECHR 2015). When examining whether there is a need for an interference 
with freedom of expression in a democratic society in the interests of 
“protecting the reputation ... of others”, domestic authorities must strike a 
fair balance when protecting two conflicting values that are guaranteed by 
the Convention, namely, on the one hand, the right to freedom of expression 
protected by Article 10 and, on the other, the right to respect for private life 
enshrined in Article 8 (see, among many other authorities, Medžlis Islamske 
Zajednice Brčko and Others v. Bosnia and Herzegovina [GC], 
no. 17224/11, § 77, 27 June 2017).



INVESTIGATIVE JOURNALISTS v. ARMENIA JUDGMENT

12

40.  The Court further reiterates that, when analysing an interference with 
the right to freedom of expression, it must, inter alia, determine whether the 
reasons adduced by the national authorities to justify it were relevant and 
sufficient. In doing so, the Court has to satisfy itself that these authorities 
applied standards which were in conformity with the principles embodied in 
Article 10 and relied on an acceptable assessment of the relevant facts (see 
Perinçek, cited above, § 196).

41.  The Court has already found a violation of Article 10 of the 
Convention in a number of cases because the domestic courts did not apply 
standards that were in conformity with the standards of its case-law 
concerning press freedom (see, for example, Terentyev v. Russia, 
no. 25147/09, §§ 22-24, 26 January 2017; Skudayeva v. Russia, 
no. 24014/07, §§ 36-39, 5 March 2019; and Margulev, cited above, 
§§ 51-54). It now has to satisfy itself whether the relevant standards 
summarised in paragraph 39 above were applied in the defamation 
proceedings against the applicant organisation.

42.  The Court notes that, similarly to the above-mentioned cases, the 
domestic courts limited themselves to finding that the impugned publication 
had tarnished the plaintiffs’ honour, dignity and business reputation, and 
that the applicant organisation had failed to prove its veracity (see 
paragraphs 15 and 17 above). They did not take account of the following 
elements: the applicant organisation’s position as an investigative 
journalism NGO and the presence or absence of good faith on its part; the 
positions of the plaintiffs as an elected official and a public authority; the 
aim pursued by the applicant organisation in publishing the article; the 
existence of a matter of public interest or general concern in the impugned 
article; and the relevance of information regarding the Mayor’s allegedly 
corrupt practices. By omitting any analysis of such elements, the domestic 
courts failed to pay heed to the essential function that the press fulfils in a 
democratic society.

43.  Nor did the domestic courts make any attempt to draw a distinction 
between statements of fact and value judgments. Thus, without examining 
the question of whether the statements contained in the impugned article 
could be considered value judgments, the courts proceeded on the 
assumption that they were susceptible to proof which was incumbent on the 
applicant organisation. This appears to have been due to the deficiency in 
the Armenian law on defamation at the material time, namely Article 19 of 
the CC, which referred uniformly to “information” and, regardless of the 
actual content of such “information”, posited the assumption – as the 
present case illustrates – that any such “information” was amenable to proof 
in civil proceedings (compare with, for example, Grinberg v. Russia, 
no. 23472/03, § 29, 21 July 2005; Gorelishvili v. Georgia, no. 12979/04, 
§ 38, 5 June 2007; Dyuldin and Kislov v. Russia, no. 25968/02, § 47, 
31 July 2007; and Terentyev, cited above, § 23).



INVESTIGATIVE JOURNALISTS v. ARMENIA JUDGMENT

13

44.  Furthermore, there is no evidence in the domestic judgments that the 
courts performed a balancing exercise between the need to protect the 
plaintiffs’ reputation and the right of the press to impart information on 
issues of general interest. They failed to weigh the two competing interests 
and confined their analysis to the discussion of the damage to the plaintiffs’ 
reputation, their position apparently being that interests relating to the 
protection of “the honour and dignity of others”, in particular of those 
vested with public powers, prevail over freedom of expression in all 
circumstances (see Romanenko and Others v. Russia, no. 11751/03, § 42, 
8 October 2009; Skudayeva, cited above, § 38, 5 March 2019; and 
Margulev, cited above, § 53).

45.  The above elements lead the Court to conclude that the reasons that 
the domestic courts adduced to justify the interference with the applicant 
organisation’s Article 10 rights were not “relevant and sufficient”. The 
Court is mindful of the fundamentally subsidiary role of the Convention 
system (see Dubská and Krejzová v. the Czech Republic [GC], 
nos. 28859/11 and 28473/12, § 175, ECHR 2016). Indeed, if the balancing 
exercise had been carried out by the national authorities in conformity with 
the criteria laid down in the Court’s case-law, the Court would require 
strong reasons to substitute its view for theirs (see Perinçek, cited above, 
§ 198). However, in the absence of such a balancing exercise at national 
level, it is not incumbent on the Court to perform a full proportionality 
analysis (see Margulev, cited above, § 54). Faced with the domestic courts’ 
failure to provide relevant and sufficient reasons to justify the interference 
in question, the Court finds that they cannot be said to have “applied 
standards which were in conformity with the principles embodied in 
Article 10 of the Convention” or to have “based themselves on an 
acceptable assessment of the relevant facts” (see, with further references, 
Terentyev, cited above, § 24). The Court concludes that the interference 
with the applicant organisation’s right to freedom of expression was not 
“necessary in a democratic society”.

46.  There has accordingly been a violation of Article 10 of the 
Convention.

II. APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

47.  Article 41 of the Convention provides:
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.”



INVESTIGATIVE JOURNALISTS v. ARMENIA JUDGMENT

14

A. Damage

48.  The applicant organisation claimed the sum of the costs and 
expenses that it had been ordered to pay by the judgment of 27 December 
2010, namely AMD 450,000 (see paragraph 17 above), in respect of 
pecuniary damage. The applicant organisation admitted that this part of the 
judgment had not been enforced and no sum of money had been paid by it 
for that purpose, but argued that it was still under a legal obligation to do so. 
It did not claim any non-pecuniary damage, stating that finding of a 
violation would be sufficient satisfaction.

49.  The Government submitted, as regards the claim for pecuniary 
damage, that the Mayor’s Office had missed the one-year time limit for 
submitting the writ of execution for enforcement. Therefore, the judgment 
in question was no longer enforceable.

50.  The Court notes that the award of the costs and expenses made by 
the judgment of 27 December 2010 was never paid by the applicant 
organisation and therefore rejects its claim for pecuniary damage. 
Furthermore, in view of the fact that the applicant organisation did not claim 
any non-pecuniary damage, the Court considers that there is no call to 
award it any sum on that account either.

B. Costs and expenses

51.  The applicant organisation claimed a total of 3,003.52 pounds 
sterling (GBP) in respect of legal, administrative and translation costs and 
expenses.

52.  The Government submitted that the claim was not properly 
substantiated and that part of the alleged costs had not been necessarily 
incurred.

53.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 
reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 
that these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as 
to quantum. In the present case, the Court considers that the applicant 
organisation failed to show that all the costs claimed had been necessarily 
and reasonably incurred. Regard being had to the documents in its 
possession and the above criteria, the Court awards the applicant 
organisation EUR 1,500 in respect of costs and expenses, plus any tax that 
may be chargeable to the applicant organisation, to be paid in GBP into its 
representatives’ bank account in the United Kingdom.



INVESTIGATIVE JOURNALISTS v. ARMENIA JUDGMENT

15

C. Default interest

54.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 
should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 
to which should be added three percentage points.

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY,

1. Declares the application admissible;

2. Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention;

3. Holds
(a) that the respondent State is to pay the applicant organisation, within 

three months, EUR 1,500 (one thousand five hundred euros), plus 
any tax that may be chargeable to the applicant organisation, in 
respect of costs and expenses, to be converted into pounds sterling at 
the rate applicable on the date of settlement and to be paid into its 
representatives’ bank account in the United Kingdom;

(b) that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amount at a 
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 
during the default period plus three percentage points;

4. Dismisses the remainder of the applicant organisation’s claim for just 
satisfaction.

Done in English, and notified in writing on 18 May 2021, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Ilse Freiwirth Jolien Schukking
Deputy Registrar President


